logo

Max Philip Aschenbrenner

Urodzony w Deggendorf w Niemczech w 1981 r. Aschenbrenner jest doświadczonym dyrektorem artystycznym (SÜDPOL, Lucerna,) i teoretykiem dramatu. Studiował medioznawstwo, projektowanie interakcji i procesów, a następnie uzyskał dyplom z teorii dramatu. Podjął pracę w kierownictwie artystycznym spektaklu „Loan Shark” reżyserowanym przez Chrisa Kondeka w teatrze Rotterdamse Schouwburg, oraz Król Lear w reżyserii Barbary Weber wystawianym podczas Wiener Festwochen oraz w HAU w Berlinie. Aschenbrenner współpracował z Frie Leysen przy artystycznym opracowaniu festiwalu „Theater der Welt 2010” [Teatr Świata] od 2009 do 2010 r. oraz jako koordynator artystyczny projektu wspieranego przez Deutsche Bank „A Globe for Frankfurt and the Word” [Glob dla Frankfurtu i Świata]. Od wiosny 2011 r. jest dyrektorem artystycznym i generalnym teatru Südpol w Lucernie. Od stycznia 2013 r. ponownie połączy siły z Frie Leysen i będzie odpowiedzialny za program teatralny Wiener Festwochen. 


Dario Loperfido

Dario Lopérfido urodził się w 1964 r. w Buenos Aires. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu FIBA (Festival Internacional de Buenos Aires) oraz producentem w firmie ODISEA Productions. W przeszłości był konsultantem ds. kultury w Fundacji YPF, konsultantem Grupy PRISA (Hiszpania, 2002–2008), sekretarzem ds. kultury i komunikacji Argentyny (w randze ministra, 1999–2001), sekretarzem ds. kultury miasta Buenos Aires (1997–1999), dyrektorem artystycznym festiwalu FIBA (1996) oraz podsekretarzem ds. działań kulturalnych miasta Buenos Aires (1996). Pełnił także funkcję dyrektora Centro Cultural Ricardo Rojas (centrum sztuki współczesnej przy Uniwersytecie w Buenos Aires) w latach 1992–1999 oraz sekretarza ds. kulturalnych UBA. W latach 1985–1989 pracował jako dziennikarz w magazynie Teatro oraz w stacjach radiowych takich, jak FM Rock&Pop i La Red. Wraz z Darío Capato I Alejandro Félixem napisał książkę Derechos Culturales en el MERCOSUR (Prawa kulturalne w MERCOSUR) wydaną przez Ediciones del Candil; jest także autorem Legislación Cultural en la Ciudad de Buenos Aires (Legislacja w zakresie kultury w mieście Buenos Aires).

So Kwok Wan

Wicedyrektor programowy festiwalu Hong Kong Arts Festival, w ramach którego od 1995 r. zajmuje się teatrem międzynarodowym, tańcem i muzyką współczesną (od nowej muzyki do jazzu, muzyki pop i muzyki światowej). Poza zapraszaniem artystów i produkcji z całego świata na kolejne edycje festiwalu specjalizuje się w zlecaniu i produkcji utworów na poziomie lokalnym i międzynarodowym. W swojej karierze był kuratorem, zleceniodawcą i producentem ponad 70 nowych utworów i projektów specjalnych w zakresie teatru, tańca, koncertów, opery kameralnej oraz sztuki i instalacji prezentowanych na żywo. Współpracował z wieloma artystami i instytucjami z Hong Kongu, Chin, Tajwanu, Azji, Europy i USA. Wykształcenie uzyskał w Hong Kongu i Francji, studiując kinematografię w Hong Kong Baptist University oraz Sorbonne Nouvelle w Paryżu. Zanim podjął pracę przy festiwalu, pracował jako reporter, autor i dziennikarz w gazecie, magazynie i międzynarodowym wydawnictwie. W roku 2002 otrzymał od rządu francuskiego stypendium podyplomowe, w ramach którego studiował z ekspertami w zakresie kultury z całego świata politykę kulturalną i system kulturalny Francji, uzyskując w 2003 r. dyplom w zakresie zarządzania kulturą i polityki kulturalnej uniwersytetu w Avignon.


Zestaw spektakli konkursowych 5. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia swój kształt zawdzięcza doradczym opiniom selekcjonerów. Tegorocznym głosem służyli:

 

 Krytycy – Selekcjonerzy:


Joanna Derkaczew
krytyk teatralny Gazety Wyborczej, publikowała w Dialogu, Didaskaliach, Opcjach, Przeglądzie Filozoficzno-Literackim i czeskim magazynie Svet a Divadlo, absolwentka Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, studiowała Wiedzę o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie i Gender Studies w IBL PAN. Współautorka i koedytorka Tekstyliów Bis. Słownika młodej polskiej kultury. Selekcjonerka i jurorka festiwali teatralnych m.in. polskiego showcase Boska Komedia i International Theatre Festival Divadelna Nitra.


Jacek Cieślak
recenzent teatralny Rzeczpospolitej

 

 


Łukasz Drewniak
krytyk teatralny, publikował m.in. w Tygodniku Powszechnym, Dialogu, Teatrze, obecnie współpracuje z Przekrojem i TVP Kultura.

 

 


Marcin Kościelniak
doktorant UJ, redaktor Gazety Teatralnej Didaskalia, recenzent Tygodnika Powszechnego.


 

 

 

 



Wojciech Majcherek
krytyk teatralny, w latach 1990-2005 sekretarz redakcji Teatru. Od 2005 pracuje w TVP Kultura jako redaktor odpowiedzialny za teatr. Wykładowca wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Autor bloga wojciech-majcherek.blog.onet.pl.


Witold Mrozek

krytyk, pisze o teatrze, tańcu i kinie – zwłaszcza polskim, animator kultury, publicysta. Członek grupy Restart. Studiował dramatologię i filmoznawstwo w ramach MISH na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca. Należał do kilku różnych organizacji lewicowych, zaczynał kilka kierunków studiów, publikował w kilku czasopismach kulturalnych. Pochodzi z Bytomia.


Grzegorz Niziołek
profesor w Katedrze Teatru Uniwersytetu Jagiellońskiego i redaktor naczelny Didaskaliów, jest wybitnym znawcą polskiego teatru współczesnego, autorem monografii twórczości Krystiana Lupy (Sobowtór i utopia, Kraków 1997), Tadeusza Różewicza (Ciało i słowo, Kraków 2004) i Krzysztofa Warlikowskiego (Warlikowski. Extra ecclesiam, Kraków 2008).


Jacek Sieradzki
redaktor naczelny miesięcznika Dialog, krytyk teatralny.