logo
Dźwiękowe życie żółwia olbrzymiego

Teatr Łaźnia Nowa i Krakowskie Biuro Festiwalowe zapraszają na performance aktorsko-taneczny jednej z najwybitniejszych japońskich grup teatralnych!

17 i 18 maja, godz. 19.00

miejsce: Teatr Łaźnia Nowa

Dźwiękowe życie żółwia olbrzymiego
Toshiki Okada & chelfitsch/ Tokio

Tekst i reżyseria: Toshiki Okada, Scenografia: Torafu Architects Inc., Reżyseria świateł: Tomomi Ohira, Reżyseria dźwięku: Norimasa Ushikawa, Obsada: Tomomitsu Adachi, Shoko Matsumura, Riki Takeda, Yukiko Sasaki, Taichi Yamagata

Nie ma się prawa do szczęścia, za to unikać trzeba hańby - w ciągle zamkniętym społeczeństwie japońskim nic się nie zmieniło. Gdy ktoś straci pracę, woli spać w parku, niż skazywać się na poniżający powrót do domu i pomoc socjalną. W nowej sztuce chelfitsch Dźwiękowe życie żółwia olbrzymiego średnio i dobrze sytuowani ludzie pod czterdziestkę rozmawiają o możliwościach indywidualnego szczęścia. Samo jego pragnienie jest im obce, ponieważ potrzeby zastąpili odruchem rezygnacji, koniecznej do tego, by znaleźć się tam, gdzie są teraz. Czym zatem może być szczęście, szczególnie dla tych, którzy jako nieliczni ze swojego pokolenia znaleźli pracę i mogli robić karierę?

Reżyser i choreograf Toshiki Okada zachwycił europejską publiczność swoim dowcipnym, precyzyjnym i formalnie doskonałym opisem miejsca pracy w sztuce Ostra papryka, klimatyzacja i mowa pożegnalna. Teraz poświęca się strukturalnemu deficytowi uczuć w japońskich domach. O czym można marzyć, gdy wszystko jest z góry poukładane? Okada stawia głębokie i poważne pytania o życie swojego pokolenia, które śledzi z humorem, poszukując możliwości wspólnego dialogu.

Teatr chelfitsch został założony przez Okadę w 1997 roku i występował na licznych festiwalach, m. in. w Wiedniu, Brukseli, Paryżu i Salzburgu. Nazwa grupy jest zmodyfikowanym angielskim wyrazem selfish. Ich spektakle charakteryzują się wyjątkową choreografią i dopracowaną warstwą wizualną. Tematycznie odnoszą się do charakterystycznych cech mentalności japońskiej, sytuując je niejednokrotnie w międzynarodowym ujęciu, za pomocą zaskakującej gry kontekstów. Tak było w spektaklu Pięć dni w marcu, przedstawiającym parę kochanków spędzającą kilka dni w love hotelu, który stał się wyrazem społecznego sprzeciwu wobec wojny w Iraku. Spektakl został uhonorowany najbardziej prestiżową japońską nagrodą dla dramatopisarzy – Kunio Kishida Drama Award.

Współpraca produkcyjna: precog/ Tokio, Koprodukcja: Kanagawa Arts Theater, ACM Theatre (Art Tower Mito), Yamaguchi Center for Arts and Media (YCAM), Przy wsparciu: The Japan Foundation oraz Agency for Cultural Affairs Government of Japan in the fiscal 2011


Organizatorzy: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Teatr Łaźnia Nowa, 6 Zmysłów

Partnerzy: Karcher, AMS, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Telewizja M, Antyradio, Interia


Bilety:
40 zł/ 50 zł

Sprzedaż: Teatr Łaźnia Nowa, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, InfoKraków ul. św. Jana 2 oraz Pawilon Wyspiańskiego na pl. Wszystkich Świętych 2, www.laznianowa.pl, www.ticketpro.pl, www.ticketportal.pl, www.infokrakow.pl

Organizatorzy spektaklu grupy chelfitsch pragną włączyć się aktywnie w pomoc organizowaną przez Fundację Kyoto – Kraków dla mieszkańców miasta Kesennuma, które ucierpiało wskutek trzęsienia ziemi w Japonii. Podczas spektaklu nabyć będzie można cegiełki, całkowity dochód ze sprzedaży których przekazany zostanie na pomoc Japonii za pośrednictwem Fundacji Kyoto – Kraków.

Powrót
128/215
27 kwietnia 2011