logo
Frie Leysen jurorką festiwalu

Czekamy na krakowskie święto teatru – rozpoczęcie Boskiej Komedii. Do Krakowa zjadą nie tylko najwybitniejsi polscy twórcy teatralni, ale też znawcy i miłośnicy teatru. Konkursowe spektakle poddane będą krytycznemu spojrzeniu międzynarodowych jurorów – osobowości ze świata sztuki. Jedną z nich jest mogąca pochwalić się długą listą osiągnięć FRIE LEYSEN - jedna z najlepszych kuratorek teatralnych świata, dyrektor Theater der Welt, która zdobyła ogromne uznanie jako kuratorka i animatorka sztuki.

Leysen była między innymi założycielem i dyrektorem artystycznym Centrum Sztuki Współczesnej deSingel w Antwerpii, które stało się na długi czas wiodącym ośrodkiem sztuki belgijskiej z salą koncertową mogącą pomieścić 1000 osób i teatrem przeznaczonym dla ok. 800 widzów.

Szerokie uznanie jako założycielowi i dyrektorowi przyniósł jej Kunstenfestivaldesarts w Brukseli, festiwal powołany do życia w 1994 roku, znany z odważnych programów, odkrywania i promowania młodych, utalentowanych artystów i aktywnej współpracy przy podejmowaniu licznych międzynarodowych produkcji. Leysen znana jest także z wyjątkowego podejścia do młodych kuratorów sztuki, którzy często mogą liczyć na jej pomoc, podobnie jak liczne festiwale artystyczne, które wspierała.

 

Impulsem, który skłonił Leysen do powołania Festiwalu Sztuk w Brukseli, był brak przestrzeni miejskiej przyjaznej belgijskim artystom połączony ze stosunkowo skromnym obiegiem sztuki międzynarodowej, w zbyt niewielkim stopniu obecnej w początku lat 90. w stolicy Europy. Jej inicjatywa zbiegła się z momentem przekształcenia Belgii w państwo federalne z trzema regionami o szerokiej autonomii. Dla nas – i dla Frie Leysen w 1993 roku – ważny był fakt wprowadzenia osobnego ministerstwa kultury prowadzącego własną politykę kulturalną w każdym z trzech regionów, pogłębiającego separację między społecznością flamandzką i frankofońską. Projekt Leysen miał zapobiegać pogłębiającemu się podziałowi kraju, prezentować zjednoczoną ponad językowymi i kulturowymi podziałami sztukę belgijską i konfrontować ją z najciekawszymi i najodważniejszymi osiągnięciami szeroko pojętej sztuki międzynarodowej.

 

Choć sama założycielka Kunstenfestivaldesarts przyznaje w wywiadach, że ideę festiwali artystycznych darzy umiarkowanym entuzjazmem, dużo większe znaczenie przypisując sezonowej pracy artystycznej, podstawowej dla regularnego kontaktu ze sztuką, niektóre z festiwali artystycznych nadal wyróżnia swoją obecnością. Dlaczego? Czasami festiwal, z jego skoncentrowanym czasem i przestrzenią, w jakich się odbywa, może mieć siłę, jakiej brakuje zwyczajnemu obiegowi sztuki. Mamy nadzieję, że taki potencjał Frie Leysen zobaczy też w tegorocznej Boskiej Komedii.
FOTO
Powrót
199/215
25 listopada 2009