logo
Weekend z Boską Komedią

3. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia powoli zmierza ku końcowi. Zapraszamy do spędzenia dwóch ostatnich festiwalowych dni w Łaźni Nowej, gdzie można wziąć udział w projektach przygotowanych przez specjalnych gości Boskiej Komedii – artystów z Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontederze.

Wczorajszy wieczór wypełniły znane już części widzów The Living Room Thomasa Richardsa, I am America Maria Biaginiego oraz towarzyszący im Fakir Bartosza Szydłowskiego. Wszystkie trzy spektakle, gorąco przyjęte przez festiwalową publiczność, przedstawiliśmy już wczoraj. Dzisiaj czeka nas kolejne spotkanie z artystami w przestrzeni pokoju gościnnego, podczas którego łatwo zapomnieć, że jesteśmy tylko widzami (performance The Living Room, 17.00, Łaźnia Nowa) oraz Not History’s Bones w reżyserii Maria Biaginiego – koncert pieśni do tekstów Allena Ginsberga, poetycki, a zarazem rockowy i energetyczny. Czekając na te niezwykłe wydarzenia teatralne, warto przypomnieć sobie sylwetki ich twórców oraz specyfikę miejsca, gdzie powstały prezentowane dzieła.

Workcenter of Jerzy Grotowski powstało w 1986 roku w Pontederze. Do chwili śmierci Grotowskiego w 1999 roku, przez wszystkie lata pracy, najbliższym współpracownikiem polskiego artysty był Thomas Richards, którego nazwisko ostatecznie znalazło się także w nazwie placówki. Workcenter od początku swego istnienia związane było z ideą Sztuki jako wehikułu, która w ostatnich latach życia zafascynowała twórcę Apocalypsis cum figuris. Zaufani współpracownicy Grotowskiego, Thomas Richards i Mario Biagini, stali się po jego śmierci nie tylko jedynymi spadkobiercami spuścizny Grotowskiego, ale też formalnymi dyrektorami centrum, które skupia obecnie osiemnastu artystów z dziewięciu krajów pracujących w dwóch zespołach: Focused Research Team in Art as Vehicle, kierowanym przez Richardsa, i Open Program, kierowanym przez Biaginiego. Dzisiejsza działalność Workcenter to nie tyle dogmatyczne rozwijanie odkryć Grotowskiego, ile próba pójścia dalej, rozwoju instytucji poprzez rozwój pracujących w niej artystów.

Thomas Richards (ur. 1962) studiował dramat i muzykę na uniwersytecie Yale (USA) i w Bolonii. Od 1986 roku był najbliższym asystentem Grotowskiego i jednym z głównych liderów projektów prowadzonych w Pontederze. W 1996 Grotowski podjął decyzję o przekształceniu swego ośrodka w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, tym samym przekazując Richardsowi dziedzictwo i prawa do kontynuowania wyznaczonej przez siebie drogi. Od śmierci Grotowskiego Richards kieruje ośrodkiem w Pontederze. Jest autorem książki: Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi (1993, polskie wydanie 2003) i wywiadu-rzeki Punkt graniczny przedstawienia (1997).

Mario Biagini od ponad dwudziestu lat zajmuje się poszukiwaniami w ramach projektu Sztuka jako wehikuł. Początkowo pracował w zespole kierowanym przez Thomasa Richardsa, by szybko stać się jednym z najważniejszych członków Workcenter. Został wówczas liderem projektu Bridge: Rozwój Sztuki Teatralnej – nowego oddziału badań Workcenter, jako główny reżyser i aktor. Obecnie jest zastępcą dyrektora Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards.

Jeszcze raz zachęcamy do skorzystania z niepowtarzalnej okazji wzięcia udziału w pokazach Workcenter. Widzów, którzy się na to zdecydują, czeka nie tylko wyjątkowe przeżycie teatralne, ale również serdeczne, niezwykle ciepłe powitanie przez artystów z Pontedery, zapraszających do spotkania się we „wspólnym pokoju”.

Powrót
145/215
11 grudnia 2010